‘VI TO’. ILLUSTRATION AF LØVEFAR & UNGE

Jeg er begyndt på et fantastisk samarbejde med en rigtig dygtig fotograf, som hedder Frank Rønsholt. Han fandt mig over instagram og spurgte om jeg kunne have lyst til at tegne et billede som han havde taget af en af de gamle hanløver i Zoologisk Have i København. Løvefar Olek.

Og selvfølgelig ville jeg det! Det er de mest skønne øjeblikke som han fanger med sit kamera. Han fanger dyrene som jeg ville tegne dem, så det er derfor et meget unikt samarbejde.

Jeg tegnede Olek og hans unge, mens jeg sad i mit tegneværksted i Tivoli i okt/nov. Heldigvis havde jeg et super godt billede, som Frank gerne ville have mig til at tegne. Og det var en god ting, da jeg ofte blev afbrudt i mit tegneri, når Tivolis gæster kom ind og hilste på. Ved at have et billede at tegne ud fra behøvede jeg ikke at bevare en meget dyb koncentration, som jeg ville ved en frihåndstegning.

Olek fra Københavns Zoologisk Have

Jeg lavede en grov skitse for at få styr på den lidt skæve vinkel af løvefar Olek. Og ud fra den kunne jeg så tegne ungen. Den grove skitse starter altid med at være simple figurer som hjælper mig med at få placeringer og proportioner nogenlunde på plads. Jeg starter aldrig med at gå i detaljer med det samme. Det kræver for meget af min hjerne som skal observere og koordinere min hånd samtidigt,

Det er altid bedst at få nogle grundformer på plads først – og så trinvis få flere og flere detaljer med.

Når den grove skitse er tilfredsstillende, så kan jeg gå i gang med min Micron pen. Som altid starter jeg med øjnene og resten af hovedet for at sikre mig at det bliver som det skal. Jeg fortsætter sjældent med en tegning, hvis dyrets personlighed ikke fanges i øjnene.

Dernæst tegner jeg første lag af dyrene. Her definerer jeg pels og manke. Pelsens retning og længde og lokkernes placering på løvefars hoved.

Når det første lag er på plads, så går jeg i gang med de mange lag som skal give kontrast og skygge til motivet. Det er her at jeg får gjort pels og manke realistisk, så man nærmest får lyst til gribe fat i hans lokker.

Ved hanløvens store poter undlader jeg at tegne alt for mange streger, så de kan fremstå lyse og store. Kontrasten til de mange lag i manken skaber en variation som får helheden til at virke endnu mere detaljeret.

draw-doodles-study-loevefar-illustration3

Til sidst lægger jeg en skygge under løveungen og de store poter. Jeg gør den ekstra mørk for at skabe tyngde og kontrast.

Og endelig efter mange timers tegnerier er løvefar og unge færdig.

draw-doodles-study-loevefar-illustration4

Comments are closed